Thursday , 19 April 2018 / پنج شنبه , ۳۰ فروردین ۱۳۹۷
لنگی گیری صفحه دیسک

لنگی گیری صفحه دیسک

خیلی از شرکت ها ابزار هایی دارند که مختص صاف کردن و در اوردن لنگی صفحه هاست…..
که این ابزار خیلی ساده صفحه رو در بر می گیرن و اهرمی برای خم کردن بهتر و ساده تر بوجود میارن….

بعضی هاشون از چند اهرم تشکیل شدن که یک یا دو تاشون برای این طراحی شدن که یه قسمت های خاص صفحه رو سر جاش نگه داره و بای یکی دیگه قسمت مورد نظر رو خم کنید…

حتی بر خی مدل ها یه ساعت ریز سنج هم دارن که نشون میده…..دقیقا صفحه چقدر به کدوم طرف متمایل شده در حد صدم میلیمتر…..

که البته این آخری دیگه از اون چرت و پرت هایی است که من یکی بهشون می گم مشتری خر کن…!!!

هیچ چی به اندازه دست خالی تو لنگی گیری صفحه کارایی نداره……به شرطه اینکه دستاتوت تمیز باشه ها….کثیف و گریسی روغنی نباشه…..

من خودم خیلی از مواقع برای اینکار از اچار فرانسه استفاده می کنم…..

ولی در کل چند اشکال در استفاده از این ادوات فلزی هست….
اولین سهولت بیش از حد در خم کردن صفحه است…

که مسئله خوبی نیست اللخصوص برای دوستانی که تجربه ندارن….یه کوچولو زیادی فشار بیارین باعث میشه صفحه از طرف دیگه لنگ بشه و اوضائ از اونی که بود هم بدتر شه……که اینجور موقع ها آدم همیشه تقصیر رو می اندازه گردن مکانیک….

بعضی لنگی ها به نیروی خیلی خیلی کمی برای صاف شدن احتیاج دارن و برخی بیشتر ولی هنگام استفاده از این ابزار آدم نمی تونه مقدار دقیق نیروی وارده رو با دستش رو دقیقا تنظیم کنه…..

استفاده از دست خالی این امکان رو بهتون میده که تغییرات خیلی کوچیک رو در کم و زیاد کردن نیروی اعمالی بتونید ایجاد و حس کنید…..

مشکل دوم هم اینه که ابزار صفحه صاف کنی معموله خیلی نازک اند و این مطلب باعث میشه نیرو فقط تو یه نوار از صفحه اعمال شه که همچین زیاد جالب نیست….حتی ممکنه گاهی به سطح صفحه هم آسیب برسونه….اچار فرانسه در این موارد باز کمی آسیبش کمتره به دلیل پهن بودن سطح اعمال نیرو…
بدترین حالتی که در این مورد میتونه پیش بیاد اینه که ابزار صفحه صاف کنی اون محل خاص صفحه رو یه تاب خیلی موضعی ریز توش می اندازه وهیچ رقمه نمی شه درش آورد……
فقط باعث میشه به مرور زمان اون قسمت صفحه در اثر سایدن به لنت ها و لبه کالیپر کاملا ساییده بشه….

فقط قبل از شروع اگر دستاتون کثیف اند حتما اون ها رو بشورید…که روی صفحهتون اثار کثیفی و چربی باقی نمونه…..

چند نکته:

-این کار از اون کار هاییه که اگر با عجله و بدون دقت و حوصله انجامش بدین هیچ نتیجه ایی در بر نخواهد داشت مگر گند زدن تو صفحتون……

– دقت و حساسیت به خرج بدین که دو مطلب رو در یابید……اول اونکه دقیقا کجای صفحه لنگه دوما این که به کدوم طرف لنگه….اگر جای اشتباهی رو روش کار کنید با به سمت اشتباهی نیرو وارد کنید صفحتون موج می افته که دیگه صاف کردنش مصیبت عظمی است…

– هر بار که نیرویی رو به صفحه اعمال می کنید فقط مقدار کمی وارد کنید و دوباره لنگی رو مورد مشاهده قرار بدین……که از طرف دیگه لنگ نشه که اگه بشه کار شما هم دو برابر می شه هم یه نمه سخت تر….

– ممکنه صفحه از چند جای مختلف لنگ شده باشه……شما در آن واحد فقط رو یه نقطه کار کنید…..و تا یه نقطه رو صاف نکردین سراغ بعدی نرین…
اگر همزمان بخایین روی همشون کار کنید نیرو هایی وارده به قسمت های دیگر لنگ شده هم اعمال خواهد شد و از دقت کار می کاهد…

– دستاتون رو خواهشا بپایید….صفحه تیز می باشد مثل اب میوه گیری به راحتی می تونه یک لیوان آب شصت ناب بهتون بده…..

بی شوخی میگم موقعی که صفحه رو می چرخونید تا محل و سمت لنگی رو پیدا کنید دستاتون رو حتی نزدیکش هم نکنید به خدا قبل از اینکه بفهمید انگشتتون گیر کرده می بینید سالاد انگشت ریخته زمین با سس خون….!!

این عکس ها رو هم میزارم که ببینید دوزاریتون بیافته چی می گم……..ببینید انگشتاتون بره نه می تونید ترمز بگیرین نه دنده بریزین ها…..!!!


ا

ا

اولین کاری که باید بکنید پیدا کردن محل لنگی است که دو راه داره

یک : روش صوتی:
صفحه رو بچرخونید و بهش گوش بدین ببینید دقیا در کدوم قسمت می سابه به لنت….

دو : روش تصویری :
چرخ رو طوری قرار بدین که زاویه دیدتون دقیقا موازی لنت ها و صفحه باشه که بتونید دقیقا فاصله بین صفحه و لنت ها رو هم رصد کنید….که بهتره پس زمینه این تصویر یه چیز سفید یا حد اقل روشن باشه که فاصله لنت و صفحه مشخصتر باشه……و با چرخش صفحه نگاه کنید ببینید کجای صفحه لنگ می زنه

برخی کالیپر ها هم مثل چهار پیستون ها یه فضای بزرگ خالی از بالا دارن که خیلی راحت می تونید اونجا رو مورد مشاهده قرار بدین….

برخی ترمز های دو پیستون معمولی جدید هم که لنت هاشون از بالای کالیپر خارج میشه این امکار رو بهتون می دن مثل Elexir – SLX-XT Deore

بعدش باید محل مورد نظر رو علامت بزنید که بدونید دقیقا کجا و چه کمانی ( چه طولی ) از صفحه لنگی داره…
با یه ماژیک محلی رو که خودتون تشخیص دادین رو علامت بزنید ولی فقط روی لبه صفحه …..روی سطح ترمز گیری رو ماژیکی نکنید ها….!!

این علامت گذاری موقعی که چند جای مختلف صفحه لنگ شده باشه خیلی بهتون کمک می کنه که جاهای مورد نظر رو دقیق بدونید از کجا تا کجاست…

اگر لنگی رو به بیرون باشه و شما باید صفحه رو به داخل خم کنید انگشتاتون رو پشت پره ها قلاب کنید و با شصت به صفحه نیرو وارد کنید…..
اگر هم طول لنگی یا همون به قول خودم کمانش زیاد بود شصت هاتون رو کاملا روی صفحه پخش کنید تا نیروی همگنی به تمام نقاط اون کمان وارد بشه..و به فاصله شصت هاتون هم توجه کنید که دقیقا تمام محل لنگی رو پوشش بدن…

در این مرحله در خواهید یافت که نیروی زیادی برای ایجاد تغییرات در صفحه نیاز نیست….با نیرو های ملایم هم خیلی راحت می تونید لنگی رو در بیارید…

کار رو که تموم کردین دوباره صفحه رو بچرخونید تا از لای کالیپر رد شه و نتیجه رو مشاهده کنید..که اگر باز هم نیاز به صاف تر شدن بود این مرحله رو تکرار کنید

اگر هم بر عکس صفحه با داخل خم شده بود و نیاز بود که به سمت بیرون خم شه با یه دست تایر رو نگه دارین که هم چرخ سر جاش فیکس شه هم خودتون یه محل اتکار برای اعمال نیرو داشته باشین…..

و با دو سه تا انگشت پشت صفحه نیرو وارد کنید….باز هم دقت کنید که زیادی نیرو به کار نبرین خیلی ملایم و کم که از طرف دیگه لنگ نشه….

اخر کار هم حتما صفحه تون رو با دستمال کاغذی و الکل بشورید که اگر اثری از چربی دستاتون روش مونده باشه پاک شه و روی ترمز گیریتون موثر نشه…..

منبع : بایک ۲۰

درباره‌ی masoud

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

لطفا به سئوال امنیتی پاسخ دهید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

بالا